Сучасні системи проти викрадення автомобілів дають автовласникам багато можливостей. Звичайно, їх основна функція – захист автомобіля від викрадення, але багато пристроїв цього типу оснащені й іншими функціями, наприклад, моніторинг координат автомобіля в режимі реального часу, можливість дистанційного запуску двигуна або блокування центрального замка. Одним із найцікавіших рішень є управління системою START/STOP, яка зараз є практично невід’ємною частиною не лише автомобілів преміум-класу, а й автомобілів сегменту А та В.
Система START/STOP – історія
Ідея вимикати двигун автомобіля, коли його робота не є необхідною (наприклад, при зупинці на червоне світло або в заторі), з’явилася кілька десятків років тому. Першою в цій темі була Toyota, яка створила цей тип рішення (двигун вимкнувся через 1,5 секунди роботи на холостому ходу) у 1964 році і випробовувала його у Короні протягом більше десяти років. Пізніше дослідження показали запровадження системи START/STOP в автомобілі в багатолюдному Токіо дозволило водіям знизити витрату палива приблизно на 10 відсотків.
У 1980-х роках все частіше з’являлося енергозберігаючі рішення, прикладом такого автомобіля може бути Fiat Regata – Система Citymatic була присутня в моделях, що випускалися в 1985 – 1987 роках. Цікавим фактом є те, вимикала двигун не електроніка, а водій – у нього була окрема кнопка. Наступне запалювання двигуна відбувалося після натискання на педаль газу.
Першою моделлю масового виробництва, яка автоматично відключила двигун під час зупинки був Golf III у версії Ecomatic, який дебютував на ринку в 1993 році . Ця модель була певним чином сумою досвіду німецького концерну, який кілька років розробляв концепцію Eco-Golf. Цікаво, що наявна в цій машині система вимикала двигун не тільки при зупинці (через 5 секунд), але і … під час руху – коли водій довго не натискав на педаль газу. Двигун був перезапущений педаллю газу під час руху, а в нерухомому стані – після вимкнення першої передачі.
Volkswagen був європейським “піонером” , якщо мова йде про сирійне використання START/STOP в своїх моделях – саме цей концерн першим відреагував на європейські законодавчі норми, запроваджені в 1996 році, що стосуються викидів вихлопних газів та загальноприйнятої екології в автомобільній промисловості.
Система START/STOP – переваги
Можливість автоматичної зупинки двигуна була широко поширена, в основному через нормативи щодо викидів вуглекислого газу, тому переваги такого типу рішення є очевидними.
Система START/STOP, завдяки зниженню витрати палива, він дозволяє їздити ефективніше і призначений для економії грошей – деякі виробники авто з такою системою стверджують, що використовують на 15% меньше палива, в порівнянні з такими автомобілями котрі не обладнані системою START/STOP.
Наступною перевагою є зниження шуму від розмов навколо викидів вихлопних газів, що важливо в переповнених і людних містах, де найчастіше використовується система START/STOP. Це важливо особливо у країнах західної Європи, де проекологічні рішення в автомобільній промисловості дуже пропагуються, а користувачі цього типу автомобілів винагороджуються нижчими дорожніми зборами, податками тощо. Тому водії автомобілів, обладнаних автоматичним відключенням двигуна, зможуть рухатися в зонах обмеженого руху, їх стає все більше і немає жодних ознак того, що ця тенденція зміниться в майбутньому.
Система START/STOP – недоліки
Система START/STOP приносить багато користі, коли мова йде про екологію, однак для деяких автомобільних експертів питання економії грошей є дуже дискусійним. Ця технологія, незважаючи на зростаючу популярність, не позбавлена недоліків – вона в основному про більше навантаження на деякі компоненти в автомобілі. На які ?
Акумулятор
Користувачі автомобілів із системою START/STOP повинні бути готові до того, що їм доведеться міняти акумулятор набагато частіше, ніж пересічним автовласникам. Варто відзначити, що в більшості випадків недостатньо просто купити новий акумулятор від відомого виробника – для автомобілів з системою START/STOP потрібні спеціальні акумулятори з підвищеною стійкістю до робочих навантажень, а вони зазвичай набагато дорожчі за інші. Крім того, багато автомобілів із системою вимкнення двигуна на зупинці оснащені системою рекуперації енергії гальмування, що вимагає ще більше використання спеціальних акумуляторів.
В результаті може виникнути ситуація, коли звичайна заміна батареї обійдеться в 4000 – 7000 грн. – кошти можуть бути ще вищі у випадку , якщо потрібно відвідати станцію для “програмування” нового акумулятора. Варто пам’ятати, що акумулятори в авто з системою START/STOP працють всього кілька місяців.
Стартер і генератор
Ці елементи також зношуються швидше, ніж у класичному автомобілі. Автомобільний стартер з опцією автовідключення відрізняється від звичайного – має посилену конструкцію, щоб витримувати часті пуски двигуна.
Простих задач немає також і генератор, який повинен заряджати акумулятор з перших же обертів колінчастого вала – результат швидший знос і, як наслідок, фінансові витрати. Регенерація кожного з вищезазначених елементів може коштувати навіть більше 7000 грн.
Турбина
Кожен користувач автомобіля з наддувом боїться виходу з ладу цього компонента, в основному через дорогий ремонту або дороговартісне придбання нового елемента. Якщо турбокомпресор у звичайному автомобілі є досить довговічним елементом, то в автомобілях із системою START/STOP він повинен витримувати часті пуски і зупинки двигуна, що істотно впливає на термін його служби. Йдеться в першу чергу про відключення двигуна, що рівносильно зупинці роботи системи, що відповідає за змащування рухомих частин. Проблема особливо серйозна серед водіїв, які люблять динамічну їзду між послідовними перехрестями – форсування турбокомпресора з частими перервами на червоне світло може призвести до швидкого зносу цього елемента. Як це пов’язано з рекомендаціями виробників автомобілів з наддувом, які перед вимкненням двигуна рекомендують запустити двигун на холостому ходу кілька десятків секунд?
Виробники автомобілів знають про цю проблему і тому встановлюють на свої транспортні засоби спеціальні додаткові підтримуючі прилади, але на думку автомеханіків турбіни і надалі лишаються вразливими.
Електроніка
Також можуть пошкодитися електронні компоненти системи СТАРТ/СТОП – ми всі чудово знаємо, що налаштування електроніки в сучасних авто – це справа нелегка. але електроніка в нових автомобілях не найтонша. Деяких водіїв також дратує той факт, що вимикання і включення двигуна було не дуже швидким і точним. Крім того, вимкнення живлення також деактивує всі допоміжні системи.
Система START/STOP – чи варто?
Автосалони часто намагаються переконати покупців доплатити за систему START/STOP, аргументуючи це тим, що таке рішення неодмінно принесе значну економію – так і повинно бути, адже ця технологія коштує чимало.
Однак після придбання такого автомобіля з’являються перші розчарування, адже машини з системою START/STOP підходять далеко не всім. Вони добре працюють в основному в умовах щільного міського руху, тобто для людей, яким доводиться щодня їздити на роботу, їздити по людних вулицях, що може зайняти від 1,5 до навіть 2 годин. Якщо припустити, що така поїздка є однією великою постійною пробкою, то тут на повному ходу працює система START/STOP – загальний час, протягом якого двигун вимкнений, може досягати навіть кількох хвилин.
Враховуючи той факт, що, залежно від моделі, силові агрегати на холостому ходу споживають від 0,5 до 1 літра палива, це може призвести до економії палива приблизно на 10 літрів на місяць. У таких випадках система START/STOP може мати сенс.
Більшість автомобілів, однак, рухаються по дорозі в так званому змішаному циклі, де накопичений час, протягом якого двигун вимкнений, може становити до 3-4 хвилин. Дотримуючись тих же міркувань, що й вище, в такій ситуації ми зможемо заощадити максимум 1,5-2 літри палива на тиждень. Тоді можна чітко стверджувати, що фінансова вигода від цього буде дуже неадекватною сумі, яку довелося вкласти в покупку додаткової опції, якою була система START/STOP. Звісно, є й додаткові експлуатаційні заходи та витрати на можливий ремонт.
Система START/STOP – як вимкнути?
Враховуючи всі переваги та недоліки системи автоматичного вимкнення двигуна, багато водіїв обирають їзду без цієї «зручності» – вони вимикають систему START/STOP при кожному запуску двигуна. На жаль, зазвичай повністю відключити цю систему в домашніх умовах не вдається – для цього необхідно відвідати спеціалізований сервіс і вимкнути систему за допомогою відповідного програмного забезпечення.
Однак у цьому є кілька небезпек. Перш за все, якщо у нас автомобіль на гарантії, будь-які такі модифікації, виконані несанкціонованим сервісом, можуть призвести до втрати гарантії. По-друге, ми ніколи не знаємо, чи справді людина, яка «возиться» з програмним забезпеченням автомобіля, знає, що він робить і чи не пошкодить контролер автомобіля. Третій, очевидний мінус, як правило, це висока ціна такого виду послуг.
Вимкнення системи START / STOP – CanLock може це зробити!
CanLock – це прилад котрий не тільки якісно захищає авто перед сучасними методами крадіжки („на вудку”, „кодграббер”, „лафета”),але це також може принести полегшення водіям, які не задоволені роботою системи START/STOP у своїх автомобілях.
Протикрадіжна система захисту авто CanLock пов’язана з CAN – шиною – системою обміну інформацією в авто , яку можна відповідним чином змінити, відключивши певні системи в автомобілі, отримавши нову, «приховану» функціональність.
Завдяки системі захисту CanLock, Користувач автомобіля може самостійно визначити роботу системи START / STOP – якщо водій вирішить її вимкнути, пристрій запам’ятає налаштування і не дозволить двигуну згаснути на світлофорі, що переведеться в більший термін служби основних компонентів. При необхідності систему можна знову активувати – це дуже корисно, якщо ми збираємося їздити на автомобілі тільки по вулицях міста з пробками.